Woda dla dziecka - od niemowlaka do przedszkolaka

fot. Shutterstock

Ciało noworodka w ponad 80 procentach składa się z wody, z kolei u starszego dziecka stanowi ona 75 procent masy ciała. Stąd też prosty wniosek: odpowiednie nawodnienie organizmu jest niezwykle ważne od najmłodszych lat. Jak przekonać dziecko do picia wody? To powszechny problem wielu rodziców. Podpowiadamy, co możesz zrobić w takiej sytuacji.

Picie wody a ekologia

Niestety, w wielu przypadkach dbanie o odpowiednie nawodnienie jest nieekologiczne. Jeśli wszyscy członkowie kilkuosobowej rodziny piją wodę butelkowaną, to daje nawet kilka tysięcy plastikowych butelek rocznie. Dlatego też wiele osób decyduje się na picie kranówki. Dzięki temu jest nie tylko taniej, lecz także bardziej ekologicznie. Co istotne, w większości polskich miejscowości woda z kranu jest zdatna do picia. Poza tym zawiera cenne minerały, w tym biopierwiastki takie jak magnez i wapń.

Jak przekonać dziecko do picia wody?

Wielu dorosłym oraz dzieciom nie odpowiada jednak smak kranówki. W takim przypadku warto zaopatrzyć się w specjalny dzbanek filtrujący, które usuwa smak i zapach chloru z wody kranowej. Proces filtrowania podnosi jakości wody. W jego trakcie usuwany jest tylko nadmiar tych soli, które odpowiadają za powstawanie kamienia kotłowego w czasie gotowania. Co istotne, zgodnie z opinią specjalistów, dzieci do 3. roku życia powinny spożywać wodę przegotowaną. Woda filtrowana jest odpowiednia dla dzieci powyżej 3 lat. Picie wody filtrowanej przez najmłodsze dzieci powinno odbywać się po konsultacji z pediatrą.

Poza tym warto zaopatrzyć się także w butelki filtrujące. To na przykład butelki Dafi z kolorowymi dziubkami, które zachęcą najmłodszych do sięgania po wodę. Są one bardzo poręczne, dzięki czemu dziecko zawsze może mieć je przy sobie.

Dodatkowo, aby zachęcić dziecko do picia wody, możesz od czasu do czasu przygotowywać mu domowe wody smakowe. Takie napoje mają pyszny smak, a jednocześnie są znacznie zdrowsze niż soczki ze sklepowych półek. Oto trzy proste przepisy.


- Potrzebne składniki: 1 szklanka wody filtrowanej, 1/2 cytryny, 1 łyżka miodu. Rozpuść miód w wodzie, a następnie dodaj sok z wyciśniętej cytryny.

- Potrzebne składniki: garść malin, 1 szklanka wody filtrowanej. Rozgnieć maliny widelcem i zalej wodą.

- Potrzebne składniki: 1/2 pomarańczy, listki mięty, garść malin, szklanka wody filtrowanej. Z pomarańczy wyciśnij sok, dodaj maliny. Na koniec zalej wodą.

fot. Materiał promocyjny

Dobry przykład

To, co piją dzieci, jest bardzo ważne, gdyż wpływa na ich późniejsze preferencje smakowe. A zdrowe nawyki warto kształtować od najmłodszych lat. Pokazując dziecku, że pijesz wodę, dajesz mu świetny przykład. A jeszcze lepszy, gdy robisz to w sposób ekologiczny, czyli wybierasz wodę z kranu, dzięki czemu ograniczasz generowanie jednorazowych odpadów.

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie dzieci na płyny? Oto najważniejsze informacje na ten temat:

- 0-6 miesięcy - ok. 680 ml na dobę lub 100-190 ml/kg ciała/dzień, źródło płynów: pokarm kobiecy lub mleko modyfikowane;

- 6-12 miesięcy - 0,8-1,2 l na dobę (mleko + napoje i pierwsze produkty stałe);

- 1-2 lata - 1,1-1,2 l na dobę;

- 2-3 lata - 1,3 l na dobę;

- 4-8 - 1,6 l na dobę;

- 9 lat - 1,9 l na dobę;

- młodzież i dorośli - 2 litry na dobę.

Co istotne, w tabeli zastrzeżono, że należy także uwzględnić czynniki takie jak pogoda (w upały zapotrzebowanie na wodę wzrasta), cechy indywidualne (na przykład pocenie się), aktywność fizyczną.

wróć do strony głównej